Een treinreis richting ons sfeervolle riad - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu Een treinreis richting ons sfeervolle riad - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

Een treinreis richting ons sfeervolle riad

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

16 Februari 2009 | Marokko, Meknès

Ssalamu lekum vrienden,

Vanochtend 16 februari met de trein vertrokken richting Meknes. Een half uur vertraging maar dat mag de pret niet drukken. We hadden kaartjes eerste klas: goede stoelen in een coupé met vier, niet erg spraakzame, reizigers. Onderweg helaas weer heel wat armoede gezien. Veel schaapsherders, onafgebouwde huizen en zelfs plastic tentjes waar men in woont. We begrijpen nu waarom de Marokkanen die in Nederland zijn niet meer terug gaan!

Vanaf het station met de Petit Taxi voor weer een enorm bedrag (60 cent) naar het Place el-Hedim in de medina. Een groot plein waar artiesten hun kunsten vertonen en mannen hun koopwaar aanbieden. In de bijbel der backpackers, de Lonely Planet, opgezocht waar onze verblijfplaats Riad Bahia, zich bevond. Via wat nauwe steegjes kwamen bij de riad, een gerenoveerde woning, die nu reizigers herbergt. Je ziet het totaal niet af aan de voorkant maar achter de grote houten deur bevindt zich een prachtig huis met binnentuin dat zeer sfeervol is ingericht. Echt uit een sprookje van 1001 nachten. We worden hartelijk ontvangen door een vrouw die zeer goed engels kan en heel open is. Onder het genot van een lekker glaasje mint thee vertelt ze welke reizen ze zelf ook al heeft gemaakt. Een heel gezellig gesprek, ze heeft wel humor en is voor de marokkaanse begrippen heel modern. We vragen haar of ze tijd heeft om ons haar stad Meknes te laten zien. Dat doet ze maar al te graag.

Ze laat ons de souks in de steegjes van de medina zien, een oude school waar godsdienstles werd gegeven en van alles en nog wat meer. Ze vertelt over allerlei marokkaanse gebruiken en we maken vele mooie foto s en videobeelden. In een overdekt winkelcentrumpje zijn er tal van stalletjes met olijven, specerijen en vlees te zien. Bij de slagerijen kun je de kip, die nog leeft, zelf uitzoeken en dan slachten ze hem voor je. Verser kan niet ! Verder zie je de grote koeienkoppen; geitenkoppen en hun poten vers van de pers liggen. Nee bedankt. We houden het op een zakje overheerlijke dadels. Daarna over het plein door de mooie poort Bab el-Mansour en richting de moskee van het mausoleum van Moulay Ismail waar ook wij, niet moslim zijnde, naar binnen mogen. Wel uiteraard de schoenen uit (en neus dan dicht, haha). De moskee ziet er prachtig uit met alle mozaïken. Ze legt ons van alles uit. Daarna via het waterbassin Agdal Bassin en de vele poorten van de stadsmuren weer terug naar de riad. s Avonds echt marokkaans gegeten: tomatensoep, marokkaanse salade, kippenpoot met iets hachee-achtigs in een aardewerk pot gegaard (een tajine) en als dessert sinaasappelschijven met kaneel en suiker. De kilootjes zullen er wel aanblijven ben ik bang !

Het was weer een indrukwekkende dag. We gaan Marokko steeds meer waarderen.

Bessalama !

PS foto s volgen nog van deze dag. Hier ff geen mogelijkheid om te uploaden. Ben al blij dat ik uit het arabisch toetsenbord kom, al is het soms wel zoeken naar letters en symbolen.

Henri en Marjolein

Beste familie, vrienden en collega's, Welkom op onze site ! Via deze site willen we jullie op de hoogte houden van al onze reisavonturen. Jullie hebben voor het eerst van dit dagboek kunnen genieten met onze reis voor 3 maanden naar Australië. Er zijn intussen nog meer reizen geweest en nu gaan we zelfs 4 maanden Nederland verlaten. We willen jullie ook deze reis weer mee laten beleven. Veel kijk- en leesplezier toegewenst, Henri en Marjolein

Totaal aantal bezoekers 119992