De route van de 1000 kasbahs - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu De route van de 1000 kasbahs - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

De route van de 1000 kasbahs

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

22 Februari 2009 | Marokko, Aït Ben Haddou

Na de wandeling nu dus verder naar Ait Benhaddou. De route daar naar toe wordt ook wel de route van de 1000 kasbahs genoemd. We zien er inderdaad veel maar je raakt er nu wel aan gewend. Via Ouarzazate komen we aan bij Ait Benhaddou. Volgens de Lonely Planet één van de meest exotische en best gereserveerde kasbahs in de Atles regio. Vele films zijn er opgenomen zoals Jesus of Nazareth, the Gladiator en Jewel of the Nile. Ons hotel Dar Mouna, wederom een heel sfeervol onderkomen, kijkt uit op de kasbah. Na de koude nacht en het slechte eten is dit een paradijs. Het eten is zelfs heel luxe voor marokkaanse begrippen.

Helaas begrijpt men hier in het dorp maar al te goed hoe je de toeristen hun geld afhandig kan maken. Om de kasbah te kunnen bezichtigen moeten we de rivier over en jawel hoor, er staan ezels klaar die je tegen betaling naar de overkant brengen. Aangezien we geen zin meer hebben in hele koude en zere voeten stappen we op de ezels.

De kasbah bezichtigen kost uiteraard entree en dat geld wordt gebruikt voor renovatie (zeggen ze). Deze kasbah staat wel op de lijst van Unesco in ieder geval. Er lopen ook vele gidsen die je tegen betaling rondleiden.

We vonden het een mooi complex in een hele mooie oase-achtige omgeving maar jammer van de commercie (nu al).

De volgende dag, maandag 23 februari, rijden we door naar Marrakech. Het is een tocht met vele bochten want we passeren de hoogste bergpas van Marokko, de Tizi-n-Tichka die op 2260 meter ligt. Helaas blijkt onze Clio die top niet te halen. Dat vermoeden hadden we gisteren al. De auto trekt het niet meer en er komt veel rook uit de uitlaat. We besluiten nietste riskeren en bellen de verhuurmaatschappij. In ons beste frans leggen we uit wat er aan de hand is. Ze komen ons halen maar omdat het nog 120km van Marrakech af is duurt dat wel nog wel even. Vanaf 11.30u tot 15.30u hebben we dus uiteindelijk stil gestaan. Gelukkig in de zon en maar wat gelezen om de tijd te overbruggen. Om 18.00u komen we in onze Riad Chorfa in de medina van Marrakech aan. Gelukkig, we zijn er en de prachtige kamer met dakterras doet deze dag snel vergeten.

Nu heerlijk twee dagen de rust om Marrakech goed te kunnen bekijken en ervan te genieten.

• 24 Februari 2009 - 18:40

Willie VB:

Wat jammer, ik heb driemaal eenzelfde verhaal over de 1000 kashba hoewel de titels iets anders doen verwachten zoals öp weg naar de woestijn en de kou in brr". Maar toch.. wat we lezen en zien is geweldig!!

• 24 Februari 2009 - 20:01

Gosia,Ruud & Natalia:

Hoi Marjolein & Henri,

Als ik zo jullie verhalen lees en foto's kijk dan lijkt dat een beetje als in Tunesie. Ik ben daar lang geleden geweest. Wij hopen dat jullie de rest van het reis nog steeds evenveel zullen genieten als tot nu toe.
    Hier is de carnaval bijna voorbij, en is er een Teske geboren. Op 21ste februari is een zoon van Janneke en Bas geboren. Hij heet Tijs.

Groetjes

• 24 Februari 2009 - 20:22

Fr,Ge,Ma En Fe:

Ha vakantiegangers,

We zien wel dat het jullie goed gaat daar in Marokko. Mooie foto's en leuke reisverhalen. Heel handig dat jullie die slofjes op de kop hebben getikt want op "ons Walletje" mag niet anders gedragen worden...
    We wensen jullie nog heel veel plezier en geniet ervan !

Groetjes van ons vieren

• 25 Februari 2009 - 12:49

Peter:

Veel plezier nog, enne hoe kan het toch dat je met een renault pech hebt....

• 30 Maart 2019 - 17:25

Conny:

Bij ait ben haddou kun je gratis via de brug links naar binnen.

Henri en Marjolein

Beste familie, vrienden en collega's, Welkom op onze site ! Via deze site willen we jullie op de hoogte houden van al onze reisavonturen. Jullie hebben voor het eerst van dit dagboek kunnen genieten met onze reis voor 3 maanden naar Australië. Er zijn intussen nog meer reizen geweest en nu gaan we zelfs 4 maanden Nederland verlaten. We willen jullie ook deze reis weer mee laten beleven. Veel kijk- en leesplezier toegewenst, Henri en Marjolein

Totaal aantal bezoekers 119982