Een bezoek aan Moulay Idriss en Volubilis - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu Een bezoek aan Moulay Idriss en Volubilis - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

Een bezoek aan Moulay Idriss en Volubilis

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

17 Februari 2009 | Marokko, Rabat

Hallo,

Vandaag, dinsdag 17 februari, begonnen met een marokkaans ontbijt: soort vierkant bladerdeeg-achtig pannekoekje en een dun rond pannekoekje dat er uit ziet als een dunne platte spons. Heerlijk met stroop, mmmm. Verder verse jus, thee/koffie en gebakken eitje. We kunnen er weer tegenaan !

We worden opgehaald op het plein door een chauffeur die alleen maar frans spreekt. Gelukkig spreekt Henri dat vloeiend dus geen probleem, haha. We bezoeken het stadje Moulay Idriss, gesticht door de grondlegger van de 1e dynasty en achter-kleinzoon van de profeet Mohammed. Daarna naar een oude Romeinse ruïne Volubilis, gebouwd ca. 2e / 3e eeuw waar ooit 20.000 mensen hebben gewoond. In de 18e eeuw is het geplunderd om paleizen voor Moulay Ismail te bouwen in Meknes.

Via Volubilis door een zeer mooi heuvelachtig groen landschap naar de grote stad Fes. Fes is verdeeld in 3-en : Fes el-Bali, het hart van de oude stad (medina), Fes el-Jdid, de joodse wijk (mellah) met daarin het koninklijk paleis en Fes Nouvelle, het nieuwe gedeelte waar ons hotel zich bevindt.

's Avonds het nieuwe Fes en de joodse wijk bekeken. De weg naar het paleis en het paleis zels is mooi en in de avond prachtig verlicht. Het paleis zelf wordt zeer goed bewaakt. Na vele kilometertjes gewandeld te hebben geprobeerd een goed restaurant te vinden. We zijn een restaurant binnen gegaan want de menukaart stond ons wel aan. Marjolein was wel de enige vrouw binnen maar we zijn wel iets gewend. We werden toen echter vriendelijk verzocht een ander restaurant op te zoeken. Reden denken we omdat er geen vrouwen welkom waren ! We werden naar een andere plek geloods, enigzins argwanend en op onze hoede. In dit restaurant waren we welkon maar onze keuze qua eten viel helaas minder uit. Volgende keer beter !

Welterusten !

Henri en Marjolein

Beste familie, vrienden en collega's, Welkom op onze site ! Via deze site willen we jullie op de hoogte houden van al onze reisavonturen. Jullie hebben voor het eerst van dit dagboek kunnen genieten met onze reis voor 3 maanden naar Australië. Er zijn intussen nog meer reizen geweest en nu gaan we zelfs 4 maanden Nederland verlaten. We willen jullie ook deze reis weer mee laten beleven. Veel kijk- en leesplezier toegewenst, Henri en Marjolein

Totaal aantal bezoekers 119990