Rust in het blauwwitte visserstadje Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu Rust in het blauwwitte visserstadje Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

Rust in het blauwwitte visserstadje Essaouira

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

28 Februari 2009 | Marokko, Essaouira

Donderdag 26 februari, onze reis nadert het einde en voor de laatste dagen gaan we met de bus richting Essaouira. Om 8.30u vertrekt de bus voor een rit van circa 3 uur met één tussenstop. Het weer is vrij somber en later volgt er zelfs regen. Jammer maar helaas. Het gebied waar we doorheen rijden is ook niet echt interessant.

In Essaouira hebben we wederom een mooi riad in de oude stad met een franse eigenaar. We hebben eerst lekker wat gerust om daarna wat te slenteren door de steegjes. De medina van deze stad is veel overzichtelijker als alle andere steden zoals Fes of Marrakech. Essaouira is een blauwwit vissersstadje waar ook vele kunstenaars zich hebben gevestigd. Je ziet er tal van galerieën met schilderijen en houtkunst. Bij de haven hebben we heerlijk verse vis gegeten in één van de vele stalletjes. 1 kg zeebaars hebben we samen op: verrukkelijk !!

De volgende dag vrijdag 27 februari het stadje wat beter bekeken. Geslenterd langs de vele winkeltjes in de steegjes en dan naar de haven om de binnenkomst van de vele vissersbootjes te zien na een nacht vissen. Het is een machtig mooi schouwspel daar in de haven. Er zijn vele mensen op de been die ook de binnenkomst mee willen maken. Dan bedoel ik niet de toeristen maar gewoon de mensen van de stad zelf. Als er een schip aanmeert springen er direct jonge jongens op die een gratis visje willen scoren. Later worden ze er wel weer allemaal afgestuurd zodat de zeelieden de vis kunnen lossen. Er komt een karretje met ijs aan en dat wordt bij de vis in de bakken geschept om alles goed vers te kunnen houden. Aan het eind van de middag is er bij de visafslag de veiling. Ook vandaag eten we lekkere verse vis in een stalletje. We kijken maar niet hoe het wordt klaargemaakt maar het smaakt heerlijk !

In de haven blijft het druk. Van de 100 mensen die je ziet werken er 10. Dat is toch wel wat ons in heel Marokko is opgevallen. Er zijn mensen netten aan het repareren, krabkorven aan het maken, met zand zelfs de inktvissen aan het schoonmaken (zie foto) en boten aan het repareren De boten worden hier nog echt van hout gemaakt met dun touw in de kieren om het af te dichten. Echt mooi om alles hier te zien. De avond brengen we rustig in onze riad door waar we een overheerlijk Marokkaans diner krijgen en een leuk gesprek hebben met de eigenaars van de riad. Het is een heel gezellige avond.

Zaterdag 28 februari, onze laatste dag in Marokko. ’s Middags zijn we met de bus richting Agadir vertrokken. Een mooie rit door de bergen en het laatste stuk langs de kust. Bij aankomst in Agadir zie je al dat dit een hele grote al moderne toeristische stad is. Het heeft weinig met het echte Marokko te maken dus we vinden het niet erg om hier niet lang te zijn. Even wat gegeten en vroeg naar bed want morgenvroeg 1 maart om 4.15u komt de chauffeur ons halen en gaan we naar het vliegveld om daarna via Casablanca weer in Brussel te landen.

We hebben Marokko ervaren als een zeer verrassend en mooi land. We stapten echt 50 tot 60 jaar terug in de tijd ! We begrijpen nu wat meer van de cultuur en hebben genoten van de sfeervolle riads en kasbahs. De hectiek van de drukbezette steegjes en de geur van vele specerijen (en ezels, haha) vergeten we niet snel. Ook de overnachting in de woestijn en de oproepen van de imams 5x per dag waren apart om mee te maken. Een geweldige ervaring zijn we weer rijker !

Tot onze volgende reis en bedankt voor het lezen van onze verhalen en voor jullie leuke reacties.

• 09 Maart 2009 - 08:27

De Sergi's:

Hoi reizigers,

Een beetje laat, maar hebt net jullie laatste reisverhalen gelezen. Geweldig! Jullie hebben zelfs geleefd als Nomaden...Al bij al Marokko is een bijzonder land wat mij zeker aantrekt.
    Tijdens t lezen van jullie avontuurlijke verhalen, kwamen mijn herinneringen van Tibet weer naar boven. Het koude weer, geen warm water of kachel, vele truien en sokken over elkaar en dan nog koud hebben. Dan waardeer je het leven als "koning" weer. En hoe ze leven, alsof de tijd is stil blijven staan. Wat zijn er toch nog veel bijzondere culturen.
    En wat de sterrenhemel betreft, die komt bij ons nog nachtelijks voor.
    Hey luitjes, ga nu de reisverhalen van mijn neef en vriendin lezen die over 2 weken bij ons komen.
    Keep in touch!

Groetjes
    Marian & Tony, Julia, Lorenzo

• 09 Maart 2009 - 13:01

Willie VB:

Vandaag 9-3-09 jullie laatste bericht ontvangen over het blauwe vissersdorpje.Jullie zijn inmiddels al thuis heb ik begrepen maar toch bedankt voor het mogen meeleven in een geweldige reis. groetjes