De hectiek van het bruisende Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu De hectiek van het bruisende Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

De hectiek van het bruisende Marrakech

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

25 Februari 2009 | Marokko, Marrakesh

Op 23 februari in de avond al een kijkje genomen op het beroemde plein Djemaa el Fna van Marrakech. Ons hotel, onze riad ligt er gelukkig niet ver vandaan. Wat ons hier direct stoort is dat men met brommers en scooters gewoon door de smalle straatjes en over het plein mag rijden. En het zijn wel honderden van die brommers, die goed stinken door de uitlaatgassen en hard rijden dus het is uitkijken geblazen want zij nemen voorrang en kijken niet zo nauw.

Het restaurant waar we op het plein gegeten hebben heeft een dakterras waardoor je een mooi uitzicht hebt op al wat er zich hier afspeelt. Na het eten nog wat heerlijke verse dadels en nootjes gekocht. Op dit plein staan verder nog vele kraampjes waar je verse fruitsappen kunt drinken, veel eettentjes waar je zo aan de tafels aan kunt schuiven. We wagen het er nog maar even niet op. Verder zien we vele straatartiesten die verhalen vertellen, muziek maken, bokswedstrijden houden, schoenen poetsen, henna tattoos zetten en ook slangenbezweerders. Een aparte wereld hier !

Dinsdag 24 februari, een heerlijk rustig dagje en we slenteren vandaag wat rond bij de Kasbah en in de joodse wijk Mellah ten zuiden van het plein. Hier laat Henri zich in zo n klein winkeltje scheren. Nog echt ouderwets met het mes, als dat maar goed gaat. Misschien moet ik wel alleen naar huis ! Gelukkig een keurige marokkaanse man die het zelfs gratis wilde doen. Uiteraard hebben we hem beloond voor zijn diensten. Daarna richting Palais de la Bahia, een 19e eeuws paleis v/d toenmalige grootvizier. Het gebouw bestaat uit vele kamers met mooie mozaïken en prachtig beschilderde houten plafonds. Dan nog even genieten op ons dakterras om s avonds weer een kijkje te nemen op het plein.

Woensdag 25 februari, wederom een relaxt dagje in Marrakech. Nu een beetje rond gezworven door de souks ten noorden van het plein. Mooie winkels vol met kleurrijke slofjes, groente en fruitmarkten, vele gesluierde vrouwen die er niet om schromen om geld te vragen. Waar vakmanschap in de achteraf straatjes zoals de man die gipsen tegeltjes aan het modelleren was. Op het plein nog op de foto met van die kleurrijke vreemde vogels, uiteraard tegen betaling, niets voor niets hier helaas. Een ander vreemde voorbijganger is de man die ca. 20 koeienpoten aan zijn fiets had hangen. Je ziet hier werkelijk van alles ! Wel de foto stiekum maken want het mocht eigenlijk niet van hem. Nu nog lekker van de zon genieten (het is hier ca. 25 graden, heerlijk) en dan vanavond de laatste belevenissen op het plein van Marrakech.

Morgenvroeg rijden we met de bus richting de kust, naar Essaouria voor de rust en de zee.

• 26 Februari 2009 - 07:41

Sjors :

bedankt voor de foto's
    veel plezier op marokko
    en een dikke kus van de familie xxxxxxxxxxxxxx

• 26 Februari 2009 - 07:47

Mees:

lieve ome hendrie.
    waneer kom je weer naar nederland.
    dikke kus mees

• 26 Februari 2009 - 12:10

Familie Verharen:

Beste Henri en Marjolein,

We genieten weer van jullie reisverhalen.
    Groetjes van ons allemaal.

Pa, Ma, Han, Karin, Marien en Tess

• 26 Februari 2009 - 16:35

Theo&Henriette:

Weer mooie verslagen en foto,s van jullie belevenissen in het Kleurrijk Marokko.
    Mvg Theo&Henriette

Henri en Marjolein

Beste familie, vrienden en collega's, Welkom op onze site ! Via deze site willen we jullie op de hoogte houden van al onze reisavonturen. Jullie hebben voor het eerst van dit dagboek kunnen genieten met onze reis voor 3 maanden naar Australië. Er zijn intussen nog meer reizen geweest en nu gaan we zelfs 4 maanden Nederland verlaten. We willen jullie ook deze reis weer mee laten beleven. Veel kijk- en leesplezier toegewenst, Henri en Marjolein

Totaal aantal bezoekers 119985