Unieke ervaring met schildpadden en Karijini NP - Reisverslag uit Tom Price, Australië van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu Unieke ervaring met schildpadden en Karijini NP - Reisverslag uit Tom Price, Australië van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

Unieke ervaring met schildpadden en Karijini NP

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

19 November 2011 | Australië, Tom Price

Woensdag 16 november

We gaan vanuit Broome vandaag weer verder naar het westen. We gaan richting het Karijini NP maar dat stuk kunnen we niet in één keer berijden. We besluiten te overnachten op een camping langs de Eighty Mile Beach. Een hele verzorgde camping ook weer aan het strand. Nu hebben we alleen enkel de duinen er tussen. Het strand ligt bezaaid met schelpen en ja dan ga je toch net als vroeger mooie schelpen zoeken en doet ondertussen een lekker bruin kleurtje op.

We hadden al begrepen dat de periode Oktober – April het seizoen is dat de schildpadden aan land komen om hun eieren te leggen en dat schijnt hier op het strand dus ook te gebeuren. We zien inderdaad sporen hiervan van afgelopen nacht. Volgens de ranger kunnen we dat vannacht weer bekijken rond 23.30u. Dat wordt dan wel de wekker zetten want normaal liggen we dan echt al even op één oor. Het zou wel bijzonder zijn om dat live te mogen zien.

Donderdag 17 november

Gisteravond er inderdaad uit geweest om op het strand het schouwspel van de schildpadden de mogen zien. Om 23.30u waren we volgens ons de eerste die het strand opgingen, best spannend eigenlijk. Later volgden wel meer mensen. Op een A4-tje was er op de camping al aangegeven wat zo’n beetje de regels zijn bij het bekijken van dit natuurwonder. Het hele proces van eieren leggen gaat in een aantal fasen: aan land komen, kuil graven, eieren leggen, eieren bedekken en dan weer terug de zee in. Al met al duurt dat zo’n 2 uur waarvan de kuil graven het meeste tijd in beslag neemt nl. ca. 40min. Als iedereen tijdens dat proces met zijn zoeklicht op die schildpad schijnt gaat het uiteraard niet goedkomen dus we moeten het met een klein beetje maanlicht doen.

We zien de eerste sporen, een echte rechte lijn vanuit de zee naar de duinen, en gaan kijken of er dus een schildpad bezig is. We zien iets bewegen en horen graven. Oh wat zou je graag je zoeklicht erop willen schijnen maar dan vlucht de schildpad weg dus we houden ons in. Een 100m verder zien we twee sporen het strand op en nog niet terug dus we besluiten hier op het strand te gaan liggen en het schouwspel te bekijken. Wauw, wat is dit bijzonder zeg. Zonder enige vorm van commerciële tour gewoon dit jaarlijkse ritueel van die schildpadden te mogen zien. Echt prachtig en niet te geloven. Na 60 dagen zullen er honderden mini schildpadjes de zee op zoeken. Dan zien we beide schildpadden op ons afkomen en maken we ons uit de voeten. Nu ze toch hun eieren al gelegd en verborgen hebben maken we dan toch enkele foto’s als ze terug de zee in gaan. Doen we natuurlijk ook voor jullie lieve lezers !

Na nog wat uurtjes geslapen te hebben vertrekken we richting Karijini NP een paar kilometers verder (ca 550km). Voordat we dat doen zien we op de camping een mooie varaan-achtige dus nog even stoppen voor een kort filmpje en wat foto’s uiteraard. Marien, ze komen er aan hoor die mooie foto’s !

Vrijdag 18 november

Vannacht op een kampeerplaats gestaan in het Karijini NP waar weer weinig voorzieningen zijn. Je rakt er aan gewend. Voordat ik het vergeet nog even een weetje: op zo’n bushtoilet (ja, dat is er wel, vergelijkbaar met een dixie, hmm) moet je wel altijd even de bril optillen want er kunnen allerlei beestjes onder zitten, haha. Op zich niet zo erg zo’n kampeerplaats maar de enorme hoeveelheid vliegen in dit park, echt irritant. We hebben onze vliegennetjes weer eens op gehad. Wel lastig eten en drinken.

Vandaag vroeg op voor een wandeling over de rand van een kloof, de Dales Gorge, en dan door de kloof heen terug naar het beginpunt met als afsluiter een heerlijke duik om af te koelen bij de Fortescue watervallen. Omdat we de wandeling sneller dan verwacht hebben gedaan besluiten we de ander kant van het park vandaag ook al te bekijken: de uitkijkpunten Joffre en Knox Lookouts en de Oxer en Junction Pool Lookouts. Omdat we niet veel meer voelen voor een wandeling daar door de kloven heen omdat Henri’s gewrichten het vandaag af laten weten en aardig pijnlijk zijn en we die vliegen aardig beu zijn vertrekken we het park uit richting het dorpje Tom Price waar we overnachten. In deze omgeving is veel mijnbouw. Heerlijk afkoelen in het zwembad en dan morgen maar weer verder.

Zaterdag 19 november

We gaan richting de westkust !!! Dat wordt weer heerlijk strand en ….. snorkelen en bijzondere vissen zien ! We hebben een 625km te gaan richting Exmouth, helemaal links bovenin Australie. De rit gaat prima en we komen mooi op tijd, ca. 15.00u aan. We hebben weer bereik qua telefoon dus even wat bellen en weer internetten. Even weer skypen met het thuisfront, altijd leuk, zeker als je weet dat je in je bikini zit en je hoort dat het in Nederland ’s nachts om het vriespunt is, hihi. Sorry !

• 21 November 2011 - 10:34

Joost:

er zijn geen fotooooo'ssssss !!!!!!!

• 21 November 2011 - 10:41

Arjan En Albertine:

We krijgen heimwee van de verhalen. Trouwens.... niet naar het bushtoilet. Geniet ervan!

• 21 November 2011 - 10:45

Sandra:

WOW!

• 21 November 2011 - 14:42

Phia:

Wat fantastisch jongens. Het is om jaloers op te worden!
    En daar zitten ze dan met een lekker pilske!! Geniet ervan en ik/wij blijven genieten van de verhalen en foto's, Liefs Phia

• 21 November 2011 - 20:08

Eline En Anton:

hi there....gave foto's! zeker die schildpad!
    zou ik ook wel eens live willen zien!gaaf!
    en dan ook natuurlijk jullie mooie verhalen en foto's,
    thanks daarvoor,super leuk!
    en ja t is hier idd rond het vriespunt,maar bovenal al een paar dagen
    zeer mistig,ge zie nix!!!!niet leuk!
    genieten jullie maar van dat goeie weer daar!
    groetjes Anton en Eline

• 22 November 2011 - 12:26

Pa En Ma:

Weer genoten van de mooie fotos en het verslag .

Groetjes Pa en Ma. xxx

• 22 November 2011 - 14:14

Anja Kurvers:

hoi levensgenieters.
    Hebme net toegevoegd op de site eindelijk.
    Al jullie verhalen gelezen heel gaaf hoor.
    Geniet nog maar en een fijne tijd nog.
    Veel lieve groetjes van ons

• 22 November 2011 - 19:16

Marien:

Lieve Ome Hen en tante Lein,

Wat een mooie foto van de schilpad. Die van mijn zijn echt nog niet zo groot!!
    Weer bedankt voor de schitterende foto's.
    Groetjes en een dikke kus ook van Tess!

• 22 November 2011 - 19:32

Wilma En Martijn :

Hey Marjolein en Henri,
    Wat leuk om te lezen en te zien op de foto's dat jullie het zo leuk hebben! En wat is het mooi!
    Ja, daar worden zelfs wij jaloers op. En het weer... zo lekker bij jullie. Het is hier al winter aan het worden. Maarja, verschil moet er zijn.
    Geniet er maar lekker van!
    Groetjes Martijn en Wilma

• 23 November 2011 - 08:36

Carine En De Rest!:

Prachtige foto"s! Net echt....!!
    Geniet nog maar lekker, dan genieten wij mee, Proost!