Eindelijk weer een grote stad ! - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu Eindelijk weer een grote stad ! - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer een grote stad !

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

03 December 2011 | Australië, Fremantle

Woensdag 30 november

Heerlijk relaxed dagje in Fremantle vandaag. Uitgeslapen en dan met de bus het stadje in. Op de camping en in de stad zien we mensen die hier zijn vanwege de zeil- en surfwedstrijden die hier het weekend beginnen. We zien namelijk als we bij de haven zijn ook heel veel surfers en zeilers al warm draaien zogezegd. Schijnbaar begint de wedstrijd zaterdag en zijn er hier en in Perth allerlei festiviteiten rondom dit sportief evenement. Wij zijn wat minder sportief vandaag maar slenteren gewoon lekker wat rond, eten en drinken her en der. Verder nemen we een kijkje in ‘the Round House”, de oudste gevangenis van Fremantle aan de haven. In het centrum van het stadje zijn er leuke winkeltjes en heerst er een ontspannen sfeer. Je ziet er ook vele mooie oude gebouwen die je soms aan een western film moeten denken. Je denkt bijna, zo dadelijk komt er iemand schietend hier uit het gebouw of wordt er iemand van het balkon af geslagen, haha.

Donderdag 1 december

Het is al weer december ! Wat gaat de tijd toch snel als het gezellig is. We gaan met de trein vandaag een kijkje nemen in Perth, de grote stad. Van de 20 miljoen inwoners die Australië rijk is wonen er 1,4 miljoen in de stad Perth. We struinen wat rond in het winkelgebied Murray Mall en Hay Mall. Het is een drukke stad met veel kantoorgebouwen rondom het winkelgebied. Op Barrack Square aan het water van de Swan River bezoeken we de Bell Tower met de Swan Bells. In deze toren die 82 meter hoog is met verschillende verdiepingen hangen de oude klokken van de kerk St. Martin-in-the-Fields op Trafalgar Square uit Londen. De toren is gebouwd in 2000 als milleniumproject. We kunnen deelnemen aan een demonstratie van het luiden van de klokken. Door een vrijwilligster wordt er een en ander verteld en jawel, ook wij zijn aan de beurt om de klokken te luiden (niet die van Arnemuiden, haha). Ze heeft wel humor en houdt ons goed bezig die vrouw. Morgen zullen we onze triceps wel voelen denk ik. Leuk om te doen en we krijgen zelfs een certificaat, haha. Wat verder naar boven in de toren heb je een observatiedek waar je een 360graden kijk hebt op Perth. Prachtig uitzicht op de skyline van Perth en op de Swan River. Daarna nog wat verder door Perth geslenterd en met de bus door de wijk Northbridge gereden waar ons hotel voor over 1,5 week zich ergens moet bevinden. Het is het uitgaanscentrum van Perth met allerlei kroegjes en eettentjes dus dat komt wel goed. Verder vinden wij dat de stad Perth ons niet zo veel te bieden heeft en we gaan weer lekker terug. Fremantle heeft echt veel meer te bieden qua mooie gebouwen en bezienswaardigheden en er heerst een leukere sfeer. In de ook zeer sfeervolle haven eten we heerlijk verse mosselen. Een goede afsluiter van deze dag.

Vrijdag 2 december

Het is tijd voor een heerlijk dagje strand. Met de trein gaan we richting Swanbourne waar we genieten van de zon. Langs het strand lopen we eind van de dag nog even door naar Cottesloe, dat een zeer bekend strand van Perth is schijnbaar. Hier is veel jeugd aanwezig en een zeer drukke en gezellige kroeg waar we nog een lekker koud pilsje drinken. Na zo’n dag zon zakt hij wel snel in de benen zeg maar merken we bij het teruglopen naar de trein.

Zaterdag 3 december

We hadden al even verteld over die zeil- en surfwedstrijden die hier in Fremantle worden gehouden. Het blijken de wereldkampioenschappen en tevens de kwalificatiewedstrijden voor de olympische spelen in 2012 van Londen te zijn waar 80 landen aan deelnemen. Een zeer groot evenement dus dat van 3 tot 18 december duurt. Daarom vandaag maar eens in de haven kijken of we er iets van kunnen volgen. Bij de haven in het park staan allerlei tentjes met koopwaar, eten en drinken en er speelt een goede band. Vanavond speelt er op het grote podium zelfs INXS maar dat is al uitverkocht dus helaas. Van de wedstrijden, die vandaag gestart zijn, kunnen we helaas niet veel volgen vanaf de kant. Het is vrij onduidelijk hoe het allemaal gaat, jammer.

In de stad zijn een twee Nederlandse meiden tegen gekomen die zich hier hopen te kwalificeren. Later in de supermarkt raken we nog in gesprek met één van de Nederlandse coaches die 6 deelnemers traint waaronder zijn eigen dochter die in haar klasse met haar vriendin al Europees kampioen is. Helaas weten wij niet zoveel van zeilen af. Het blijkt dat ze met 35 deelnemers hier 6 weken vertoeven en 7 grote zeecontainers aan materiaal hier naar toe hebben verscheept. Ze verblijven lekker luxe in een mooi huis met zwembad vlakbij onze camping. Een aantal kunnen zich hier direct kwalificeren de anderen zullen nog meer wedstrijden goed moeten presteren. Volgens deze coach is zeilen de sport waarbij voor Nederland de meeste olympische medailles wordt gehaald. Wij hebben ze dus ook maar veel succes toegewenst !

Morgen, zondag, trekken we verder naar het zuiden voor een ongeplande toegift van Australië. Volgende week zaterdag 10 december zullen we hier in Fremantle weer terug zijn om onze reis hier af te ronden.