Een ontmoeting met een echte prins en meer ! - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu Een ontmoeting met een echte prins en meer ! - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

Een ontmoeting met een echte prins en meer !

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

03 December 2011 | Australië, Fremantle

Maandag 28 november

De reis gaat weer verder, althans dat dachten we maar de auto startte weer niet dus daar sta je dan. De onderhoudsman van de camping kreeg onze auto ook met startkabels niet aan de gang dus dan maar de garage bellen. Na een uurtje had hij tijd. Het bleek, wat we al vermoeden, dat de accu helemaal op was. Nieuwe accu erin en we kunnen weer vooruit. Al met al was het al 12.00u maar nu hoeven we niet zoveel kilometers meer te aken iedere dag dus “no worries”. We naderen Perth al aardig namelijk.

We rijden vandaag vanuit Kalbarri naar Geraldton en onderweg doen we nu eerst Hutt River Province aan voor een ontmoeting met een echte prins ! Deze tip kregen we van Albertine en Arjan Piels (alias de Pila). Bedankt nogmaals ! Het verhaal over Hutt River en die prins is als volgt: Het betreft de families Casley die de kost verdienen met verbouwen van graan op zo’n 18.500 hectare grond. In 1969 werd het quotum door de regering naar beneden geschroefd en dus kond de familie niet meer rondkomen want ze kregen ook geen compensatie. Men kwam hier tegen in opstand want enkele clausules klopte niet met de wet cq het wetsvoorstel. Al met al is het dermate uit de hand gelopen dat de familie Casley onafhankelijk wilden worden van Australie. Dat is in 1970 gelukt: pa en ma Casley zijn nu een heuse prins en prinses van een nieuw land, hun eigen vorstendom Hutt River, geweldig ! Een vreemd iets zo’n verhaal maar wel grappig om even langs te gaan. Omdat het een ander land dus is kunnen we hier ook ons paspoort laten stempelen. Die stempel zullen niet veel mensen hebben, buiten de ca. 30.000 toeristen wellicht die hen ieder jaar bezoeken, haha. Voor het stempelen controleerde hij overigens het paspoort wel op echtheid, jaja, hij stempelt niet zomaar. Bij Henri in zijn paspoort heeft “de prins” de in en uit stempels expres naast die van binnenkomst in Australie gezet. Ben benieuwd hoe ze bij de douane reageren als we vertrekken, haha. De prins liet ons alles zien en kon zijn verhaal smakelijk en met veel humor vertellen. Hij heeft, zoals hij zegt, in verschillende landen ambassadeurs van zijn land en hij heeft verschillende cadeaus van andere landen laten zien. Ook klompen uit Nederland als souvenir. Het vorstendom bestaat inmiddels al 40 jaar dus dat hebben ze vorig jaar gevierd. Het was een apart maar heel leuk bezoek.

We gaan door naar Port Gregory waar we iets gaan zien dat je , als je het leest, niet kunt geloven. We zien daar een rose meer ! Die kleur is echt tegen je gevoel in zeg maar. Die rose kleur hebben we gelezen komt door een bepaalde bacterie in het zout. Bekijk de foto’s maar eens hoe raar dat het er uit ziet.

We eindigen de dag vandaag in Geraldton, één van de eerste grotere steden voordat we Perth bereiken. De omgeving ziet er een beetje uit als delen van Frankrijk, een glooiend landschap met veel graanvelden. Dit is weer in tegenstelling tot de mango- en bananenplantages noordelijker gelegen bij Carnarvon.

Dinsdag 29 november

We hebben besloten om vanuit Geraldton in één keer door te rijden naar de omgeving van Perth. Het is niet meer zo ver en de bezienswaardigheden vallen op deze route wel mee. We rijden de route langs de kust en na het dorpje Cervantes bezoeken we het Nambung NP voor “the Pinnacles”. Geel, zwart, grijs, rode lagen....ze zijn er in alle kleuren, soorten en maten maar de diepgele, goudachtige zandkleur overheerst. Duizenden kalkstenen, puntige zuilen rijzen op uit de woestijnondergrond van wel 400 hectare Pinnacle dessert, en nog veel meer liggen nog onder het zand bedolven. 500.000 jaar geleden zijn ze onder de grond ontstaan maar pas in 1934 zijn de kalkstenen ontdekt. Een heel apart en indrukwekkend natuurverschijnsel. We kunnen er een route doorheen rijden en dat is wel mooi om te doen.

Daarna zouden we doorrijden maar we lezen in wat boekjes van het infocentrum dat er in het plaatsje Yanchep in het National Park koala’s te zien zijn. Wij hebben ze al wel vier jaar geleden aan de oostkust gezien maar vinden het toch wel leuk om ze nog een keer te zien voordat we Australie verlaten. We hebben ze nu nog niet eerder op deze reis gezien. Het is een heel leuk park met een ontspannen sfeer. De koala’s zitten zoals altijd rustig in de boom te slapen en kijken dit keer helaas niet in onze fotocameralens. Slechts één koala is in de weer met het eten van bladeren.

Als we steeds dichter bij Perth komen wordt het echt drukker. Dat hebben we al even niet meer meegemaakt maar het went snel. We gaan overnachten in Fremantle, het San Francisco van Perth, Australie zeggen ze. Vanuit hier kunnen we ook Perth bezoeken.

• 03 December 2011 - 07:55

Anja De Kock:

Hee Henri en Marjolein,

wat een geweldig verhaal van die prins! Jullie hebben toch maar weer een extra land dat je kunt toevoegen aan jullie toch al best indrukwekkende lijst :)
    En dat roze meer is inderdaad heel apart om te zien, hebben jullie er ook even in gezwommen?

Geniet nog lekker van Perth.

Groetjes Kees, Anja, Benthe en Rint

• 03 December 2011 - 13:48

De Eilandbewoners:

Hoi Marjolein & Henri,

we zijn de laatste weken druk met onze visite. Lekker genieten en dingen doen. Net als jullie actief de boel bekijken en relaxen in de avonden. Gezellig! Dat roze herken ik van de zoutwinning op Bonaire, zal bij het proces horen. Ik hoop dat jou Prins(op het witte paard), Marjolein Australie wel mag verlaten met al dat tussendoor in,- en uitreizen.:-)

blijf schrijven!

groetjes W & A

• 03 December 2011 - 14:56

Johan En Mariette:

Hey vakantiegangers,
    Hoe is het down under? Hebben ons nu pas aangemeld voor jullie reis te volgen (slecht). We hebben de verslagen gelezen en het is prachtig zo te horen. Mooie foto's trouwens. Geniet ervan en we zien jullie volgend verslag tegemoet.

Groeten Johan en Mariette

• 04 December 2011 - 10:08

Antoinette:

G'day Henri en Marjolein,
    Wat een superleuke foto's weer, en je verslagen zijn ook superleuk om te lezen. Je kunt straks je eigen reisgids over Australië gaan uitgeven!
    xx Antoinette

• 04 December 2011 - 11:05

Ria Bos:

Hallo vak.gangers,

zijn weer hele mooie verslagen. Een meer enthousiaste reisbegeleidster is niet denkbaar. Wiet weet Marjolein een nieuwe carriere! Dat roze meer nodigt nou niet echt uit om in te duiken. Meer een meer voor Paris Hilton.

Hier saai weer en vol verwachting klopt ons hart voor de Sint.

Kijk uit naar het volgende verslag.

Heel veel groeten,

Ria Bos

• 04 December 2011 - 15:33

Greet En Andy:

Hoi Marjolein en Henri,
    Laatste berichtje van ons niet aangekomen dus nieuwe poging.
    Geweldig om iedere keer jullie verslagjes te lezen.
    Om jaloers op te worden.
    Klinkt goed port lake. en de kleur is inderdaad appart.
    Wij nemen er hier een op jullie en op de Sint.
    Blijven jullie volgen.
    Liefs Andy en Greet.

• 04 December 2011 - 16:38

Eline En Anton:

HI there.....
    mooi verslag weer.de prins en zn verhaal leuk hoor!
    en dan die roze rivier....prachtig om te zien!
    en de koala's das precies uit een boekje zoals ze op de foto staan!
    veel plezier in Perth!
    Groetjes Anton en Eline

• 05 December 2011 - 09:53

Germa:

Hi there,

Jullie maken het goed daar! Mooie verslagen en prachtige foto's en wat een weertje!
    Mathijs heeft op school gezegd dat hij, buiten voetballer, fotograaf van wilde dieren wil worden, nou als hij deze foto's ziet (ik zal er met hem voor gaan zitten) is hij helemaal verkocht.
    Met de accu kunnen jullie nu wel vooruit dus op naar de volgende bezienswaardigheden. Veel plezier en een dikke kus en jullie weten het he!

Frank, Germa, Mathijs en Femke

• 05 December 2011 - 09:54

Germa:

Trouwens nog bedankt voor de kaarten!!!

• 07 December 2011 - 10:43

Arjan En Albertine:

Principality of Hutt River is FANTASTISCH! Prinses Shirley ook ontmoet?