Het unieke Ayers Rock en the Olga's ! - Reisverslag uit Yulara, Australië van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu Het unieke Ayers Rock en the Olga's ! - Reisverslag uit Yulara, Australië van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

Het unieke Ayers Rock en the Olga's !

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

31 Oktober 2011 | Australië, Yulara

Zaterdag 29 oktober

Na weer boodschappen te hebben gedaan zetten we de reis verder voort naar het symbool van Australie: Ayers Rock of op z’n aboriginals Uluru. De grootste monoliet ter wereld. Het is een tocht van ca. 450km die ons allerlei mooie vergezichten geeft. Deze tocht is mooier dan de reis naar Alice Springs. Het enige dat er niet leuk aan is dat we zeer donkere lucht tegemoet rijden. Het lijkt Nederland wel en jawel hoor, het begint te regenen en te bliksemen. Als we in Ayers Rock Resort (Yulara) op de camping aankomen van het Uluru-Kata Tjuta NP ziet de weerverwachting er ook voor de komende 2 dagen niet echt best uit. Ja hoor, net nu wij er zijn en allerlei foto’s van Uluru (Ayers Rock) hebben gezien met prachtige blauwe lucht. Volgens de vrouw van de receptie behoren wij tot die kleine groep van 5% die het fenomeen met regen te zien krijgen. Dan zijn er ook diverse waterstromen en watervallen te zien. Erg bijzonder dus laten we maar hoopvol en positief denken.

Zondag 30 oktober

De wekker om 5.00u gezet want stel je voor dat het wel droog en helder weer toch is dan schijnt de zonsopgang zeer de moeite waard om vanaf een uitkijkpunt Uluru (Ayers Rock) te gaan bekijken. Nou, die zon komt never nooit meer op vandaag, het komt met bakken uit de lucht. We blijven dus nog even liggen maar om 7.00u gaan we er toch uit en besluiten the Olga’s (ofwel Kata Tjuta) te gaan bekijken. Dat is de andere bezienswaardigheid hier in dit Nationaal Park. Een grote groep rotskoepels met een systeem aan kloven en valleien. De grootste rots is wel 546m hoog. De rotsen bestaan uit allerlei gesteentes tezamen.

We maken een wandeling cq beklimming van ca.8km Valley of the Winds genaamd. In het begin hebben we nog regen en zijn we er wel gelukkig op gekleed maar het grootste gedeelte van de tocht is het droog en eigenlijk perfect weer om dit te doen. Met enorme hitte lijkt het ons geen doen. Boven de 36gr wordt deze wandeling dan ook gesloten. Het is echt een prachtige tocht, hopelijk geven de foto’s een goed beeld. Onderweg komen we een groep met een gids tegen en we pikken mooi nog wat mee van zijn uitleg. We houden het net niet droog tot het einde van de tocht. Met regen maar wel met een zeer voldaan gevoel sluiten we het af.

Maandag 31 oktober

Vanochtend is het gelukkig droog. De lucht ziet er wel dreigend uit maar we gaan er voor. Vandaag naar Uluru (Ayers Rock), de grootste monoliet van de wereld, 3,6km lang en 2,4 km breed en 348m hoog. De monoliet is 90 graden gekanteld en zit voor ca. 5km nog onder de grond (zeggen ze). De rood gekleurde rots bestaat geheel uit zandsteen. We bezoeken eerst het Cultureel centrum even voordat we om 8.00u een wandeling, de Mala Walk genaamd, met een ranger/gids mee doen. De ranger geeft aardig wat uitleg ook over de planten en dieren die in dit gebied leven. Heel interessant. Daarna doen we zelf nog een kortere wandeling, Kuniya Walk, naar een permanente waterbassin aan een andere kant van Uluru. Erg mooi en stil, je hoort er alleen allerlei vogeltjes kwetteren.

We hebben Uluru al op vele foto’s gezien op internet maar als je Uluru dan toch in het echt ziet dan maakt het zeker meer indruk dan gedacht. Met de regen van gisteren was het ook super geweest denken we. Die zwarte banen langs de rots die je op de foto’s ziet zijn namelijk waterstromen. Zoals ook gisteren bij Kata Tjuta hadden dat dan geweldige stromen cq watervallen geweest. Maar dit droge weer is toch beter om te wandelen. Al met al is ook dit Nationaal Park weer zeker de moeite waard geweest. We gaan weer verder, op naar Kings Canyon vanmiddag, weer iets noordelijker gelegen.

• 01 November 2011 - 06:38

Sandra:

Ha wereldreizigers!
    Ziet er weer mooi uit, ondanks de donkere lucht. De watervalletjes maken het wel extra bijzonder.
    Hier is het overigens prachtig weer :), maar dat mag ook wel na zo'n zomer.
    Hier gaat alles goed, en Hans mag zelfs weer officieel gaan werken !
    Blijft een raar idee, jullie zo aan de andere kant van de wereld. Weet dat je gemist wordt! (en dat het jullie gegund word!)
    Liefs Sandra

• 01 November 2011 - 06:52

Renate:

Hey Mukkie en Hen!
    Ik volg jullie met veel plezier en je kunt het lekker vertellen allemaal :-), ziet er echt geweldig uit en merk wel dat jullie er volop van genieten!
    Nog ff en dan kom ik jullie opzoeken...hmm als Quantas maar niet weer gaat staken...

Dikke kus Puk!

• 01 November 2011 - 10:50

Eilandbewoners:

Ben net wakker en dan al meteen mogen genieten van zulke mooie foto's; GEWELDIG.
    Wat kan het leven mooi zijn :-)

• 01 November 2011 - 13:15

Willie:

Fijn dat ik deze reportage weer ontvang. Ik had er een paar gemist. Maarrrr.. ik heb een button met "vorige"gevonden. We zijn dus weer helemaal bij. Het plezier en schoonheid die jullie beleven spat uit de foto's en de verhalen. We hebben echt zitten meegenieten.

• 01 November 2011 - 16:13

Joost Van Beek:

met die prachtige verhalen en mooie foto's herleef in "mijn" australie helemaal opnieuw.
    fijn dat jullie er helemaal van genieten.

gr. Joost

• 01 November 2011 - 21:37

Germa:

Hey there,

Het is leuk om jullie verslagen te lezen en een indruk te krijgen van wat jullie allemaal zien en meemaken. Mooie en indrukwekkende foto's (lijken jullie ineens toch een stuk dichterbij). Geniet er maar lekker van, wij beleven het hier een beetje mee. (Heb ik trouwens vandaag al gezegd ...)

Liefs, Germa (Frank, Mathijs en Femke)

• 02 November 2011 - 18:09

Theo&Henriette.:

Echte wereldreizigers die kijken niet op een beetje regen die gaan ervoor.Het is een hele klomp om zo te zien. mooie foto,s.
    Groetjes uit Velddriel.

• 02 November 2011 - 19:09

Eline En Anton:

hoi reizigers......
    wat een schitterende foto's weer zeg,en mooie verhalen...
    Dacht dat daar altijd de zon scheen haha....niet dus.!
    Ook daar weten ze wat regen is....maar vooral niet getreurd,ziet er
    met wat voor weer dan ook heel bijzonder uit!!
    Wij genieten nog steeds van een lekker zonnetje hier met heerlijke
    temperaturen(tot wel 17/18graden!!!)
    veel plezier en doe rustig aan!
    groetjes Anton en Eline

• 02 November 2011 - 21:36

Henk Murraij:

Sjonge jongens, wat een geweldig verslag elke keer en wat een schitterende foto's. Wat apart dieje rooje kaai en die onderbroeken in de bar. Kik, dé zijn de plotjes toch mar weer.
    En wat te denken van die krokodil, guttegut. Nie te dichtbij ammel bij van die dingen war? Lévesgevaarluk.
    Ik maak me op vur de jaarlijkse mért. Ut menu ligt klaar en de boodschappenlijst draai ik zo in elkaar zodat ik vrijdag met ons Phieke een rondje Bommelerwaard kan doen voor al het lekkers.
    Het wordt een drukte van jewelste maar jullie zal ik missen. Maar niet getreurd want ik zal meerdere malen - ja, en ik niet alleen - op jullie klinken.

Ik volg jullie weer en wens jullie een fantastische verdere tocht.

Liefs en dikke zoen, Henk

• 03 November 2011 - 19:04

Wilem:

oeps liep een verslag achter ha ha
    henri je kijkt wel erg benauwd op de 2e foto!!
    grtoeten uit rossum!!