Krokodillen en de wetlands van Kakadu NP - Reisverslag uit Jabiru, Australië van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu Krokodillen en de wetlands van Kakadu NP - Reisverslag uit Jabiru, Australië van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

Krokodillen en de wetlands van Kakadu NP

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

25 Oktober 2011 | Australië, Jabiru

Zondag 23 oktober

Vanochtend al vroeg het Bowali Visitor Centre bezocht voor verdere informatie over het Kakadu NP. Vandaag staat het boek aan Ubirr op de planning. Via een korte wandeling in Ubirr kom je langs rotsen waar enkele van de oudste rotstekeningen van de Aboriginals te vinden zijn. We hadden er wel veel over gelezen maar om het nu echt te zien is toch wel indrukwekkend. Het zijn best veel tekeningen met o.a. Barramundi vissen, langnek schildpadden, mensen op jacht, kangaroo.
Tevens kun je nog een kleine klim

maken de rotsen op voor een prachtig uitzicht over de Nadabfloodplain. Als je eenmaal boven bent ga je wel even zitten om de omgeving op je in te laten werken. Het is echt werkelijk niet te geloven zo prachtig, je wordt er stil van.
We hebben dit gebied van het Kakadu NP afgesloten met nog een korte wandeling langs de East Alligator River maar helaas geen krokodil gezien, wel vliegende honden (grote vleermuizen). De andere kant van de rivier is Arnhem land maar daar kun je niet zomaar komen, dat kun je alleen met een tour doen.

Dan weer terug naar onze camping en de rest van de middag lekker relaxen. We dachten nog een heerlijk koud pilsje te kunnen nemen bij het zwembad maar Henri moest zoveel vragen beantwoorden en waarvan hij het antwoord niet altijd wist (wat is het kenteken van de camper ? ) dat de dorst al snel over was. Het lijkt wel alsof ze een ontmoedigingsbeleid voeren hier voor alcohol. Je zou nog ontwenningsverschijnselen gaan krijgen, haha.

‘s Avonds bij de tent hoorden we honden blaffen, tenminste dat dachten we. Henri had dat geluid ’s nachts ook gehoord en dacht dat het die dingo’s waren geweest. Nu zagen we in de bomen vliegende honden hangen en beseften toen dat die dat geluid maakten. Vandaar die naam, weer wat geleerd.

Maandag 24 oktober

Vanuit Jabiru vertrekken we naar Nourlangie waar we een kort e wandeling gaan maken langs een oude schuilplaats van aboriginals, en weer meer aboriginaltekeningen om daarna via een korte klim een mooi uitzicht te hebben op de Nourlangie Rock. Dan nog even naar een ander uitkijkpunt, Nawurlandja, om vervolgens door te rijden naar Yellow Water regio waar we een camping opzoeken in Cooinda.

Na de lunch nog even een bezoek gebracht aan het WarradjanAborginalCultural Centre, een informatiecentrum waarbij je van alles ziet en hoort over het leven van de aboriginals. Heel interessant en veel leuker dan Henri vooraf had bedacht.

Voor morgenvroeg hebben we gisteren telefonisch een boottochtje gereserveerd, de Yellow Water Cruise, waarmee we als het goed is krokodillen en andere dieren uit het gebied gaan zien. Vertrek om 6.45u dus lekker vroeg uit de veren ! We zijn benieuwd.

Dinsdag 25 oktober

Vanochtend om 05.30u ging de wekker ! Lijkt wel alsof we moeten gaan werken, haha. We moeten om 6.25u klaar staan voor de bus om dan de Yellow Water Cruise te gaan maken. We hebben een hele leuke gids, Dave. Hij kan smakelijk vertellen: niet uit de boot gaan hangen en als je in het water valt heb je gemiddeld 25 seconden om eruit te komen voordat de krokodillen je te pakken hebben. ‘t is maar dat je het weet en niet vergeet.

We krijgen vanaf het begin direct al krokodillen te zien, prachtig en indrukwekkend om die vanaf een paar meter (veilige) afstand te zien. Dit gebied ziet eruit zoals wij het Kakadu NP ook bedacht hadden dat het eruit zag: moerasachtig. Nu met de opkomende zon is het helemaal geweldig: vogels vliegen af en aan, krokodillen zijn in beweging, vissen springen over het water. We genieten enorm en hopen onze volgers ook met enkele foto’s hiervan mee te kunnen laten genieten. We filmen uiteraard ook nog een en ander en de kleine WNF rangers thuis (Marien en Mathijs) zullen het geweldig gaan vinden. De tour is echt een must om te doen hier in dit nationaal park. Ongelooflijk hoe mooi de natuur kan zijn, soms lijkt het wel alsof we National Geographic live op groot scherm zitten te kijken.

Na de tour ontbijten we en rijden we weer verder richting Katherine. Dan zitten we inmiddels op de “A2” richting het midden van Australië (Alice Springs). We overnachten in Katherine en bekijken nog de Edith Falls (watervallen) onderweg maar die vallen toch wat tegen als we het vergelijken met de watervallen in Litchfield NP. We zijn al weer verwend, sorry.

• 26 Oktober 2011 - 07:33

Patries:

ha die twee wat is dit leuk om te lezen zeg wat een belevenissen helemaal te gek net of ge er een bietje bij bent hahaha zo te zien hebben jullie het fantastisch samen heerlijk genieten en ik kijk al uit naar jullie volgend avontuur

xxxjes patries, eric en de kids

• 26 Oktober 2011 - 09:46

De Sergi's:

Wat een belevenis weer zeg! Jullie zitten weer helemaal in jullie Aussie ritme. Mooi he al die Nationale Parken in NT. En Crocodile Dundee nog gezien? Wat die A2 betreft, in de file zullen jullie zeker niet staan maar wel zul je de Road Trains tegenkomen. Vergeet vooral niet om 's avonds te genieten van die mooie sterrenhemel, vooral je nu in de Outback bent! Zoals gewoonlijk weer prachtige foto's.

Groetjes van Tony & Marian, Julia, Lorenzo, Senna

• 26 Oktober 2011 - 10:18

Familie Verharen:

Lieve ome Henri en tante Lijn,

Marien is onder de indruk van deze dieren. Ik moet ze gelijk uitdraaien.
    Hij wacht met spanning op meer. Tante Lijn zat wel erg dichtbij die ene krokodil!!!
    Oppassen dus!

Groetjes
    Han Karin Marien en Tess XXX

• 26 Oktober 2011 - 11:40

Fam. De Graauw:

He wat ziet dat er mooi uit allemaal. Lekker zo in de natuur. Wij zijn hier in indonesie ook aan het genieten. Vannacht zijn wim en ik naar een vulkaan geweest om de zonsopkomst te zien. Jullie zijn dus niet de enige die romantisch aan het doen zijn ver van huis :-) Ook de borobudur en prambanan al bezocht, hele mooi tempelxomplexen. Maar amber is de grootste attractie van allemaal. Ze zien hier volgens onze gids bijna nooit blonde babies met blauwe ogen dus er staan steeds hele groepen om haar heen om met r op de foto te gaan. Echt super grappig. Ze heeft al leren zwaaien als de koningin als er weer mensen op haar afkomen :-) Tot snel weer. Groetjes Antoinette, wim, nathalie en amber.

• 26 Oktober 2011 - 15:23

Herman:

niet te veel bakken frits want je krijgt al een buikske zie ik.haha

• 26 Oktober 2011 - 16:29

Jack:

als ik dit zo allemaal lees en zie krijg ik ook zin in zo'n vakantie,(maar wat langer doorsparen dan),blijf vooral zo schrijven en mooie foto's maken ,is top!!!
    geniet er lekker van
    groetsels jack

• 30 Oktober 2011 - 08:13

Alemcity:

Hoi,

Wow, wat een avontuur! Ralf wil wel weten of die grote krokodil te vertrouwen is????
    Ik verwacht natuurlijk wel bij thuiskomst een prachtig krokodillelerentasje of een paar laarzen is ook goed!!!!!
    Nou, kijk goed om jullie heen en de deurtjes dicht van jullie mobilehome...!

Ps wij hebben hier vanmorgen nog een roodborstje gespot(haha)

• 03 November 2011 - 18:32

Willem En Karin:

Hey Henry en Marjolein!!!
    ben onder de indruk hoor, van alle mooie en indrukwekkende
    foto's die jullie in je verslagen plaatsen.
    Denk dat wij hier geen idee hebben van hoe imposant en
    overweldigend het is om zoveel natuurschoon aan den lijve
    te mogen ervaren.
    Geniet er van, zeg ik!! ha ha
    veel plezier en liefs van karin, willem, en M & E. XXX