Hoofdstad Wellington en dus einde noordereiland ! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu Hoofdstad Wellington en dus einde noordereiland ! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

Hoofdstad Wellington en dus einde noordereiland !

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

09 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Wellington

Zaterdag 7 januari

De eerste dag in Wellington vandaag. Op ons gemak de stad, de hoofdstad van Nieuw Zeeland, verkennen. Op het eerste gezicht een ontspannen stad met mooie historische gebouwen, mooie winkels en een leuk havengebied. We lopen de wandelroute die in de Lonely Planet en Capitool Reisgids staat aangegeven en op die manier krijgen we in een dag tijd de meeste bezienswaardigheden van de stad te zien. We lopen van de Parlementsgebouwen met daarbij het bijzonder Beehive gebouw (bijenkorf), the Old Governements Buildings, winkelstraat Lambton Quay naar de haven. Daar komen we op Civic Sqaure met het infocentrum, het gemeentehuis, de bibliotheek en uitzicht op de baai. In dit havengebied staat ook het Te Papa Museum dat we morgen gaan bezoeken. We lopen terug via Courtenay Place, een populair uitgaansgebied, en Cuba Street, het hippe centrum van de stad. In Cuba Street vind je de gekste winkeltjes. Het is echt een gezellige en kleurrijke straat. Je vindt er allerlei tweedehands zaakjes met soms de meest vreemde dingen. Ook hier allerlei eettentjes met voedsel uit allerlei verschillende landen. Als laatste pakken we nog een ritje met de Cable Car voor een bezoekje aan het Cable Car Museum en een mooi uitzicht op de stad. Al met al een lekker dagje met heerlijk weer in een hele leuke stad.

Zondag 8 januari

Het is maar goed dat we vandaag uitgekozen hebben voor een bezoek aan het Te Papa museum want de regen valt er weer goed uit de hele dag. Normaal zijn wij geen echte “die hard” museum bezoekers maar dit moesten we zien is ons verteld. En ja, als je dan ook nog op internet leest dat er een hele snelle bijzondere motor te zien is dan is zelfs Henri overgehaald voor een museumbezoek, haha. Het museum heeft een tentoonstellingsruimte ter grootte van drie voetbalvelden, even ter voorstelling hoe groot het is. Wat je er te zien krijgt is heel uiteenlopend: Nieuw Zeelandse kunst door de jaren heen, Maorikunstwerken en –schatten, over de Europese pioniers, een echt inheems bos, alles over de flora en fauna van Nieuw Zeeland zowel te land als in zee, alles over de krachten van de natuur. Het wordt heel boeiend gehouden doordat het ook interactief is. Je kunt er van alles doen en dus meer beleven. Er is bijvoorbeeld een huis waar je kunt voelen en horen hoe een aardbeving in de praktijk is.

Ja, hoe komt dan die motor in dit museum. John Britten uit Nieuw Zeeland, die helaas veel te vroeg is overleden, heeft die bijzondere motor, de “Britten V1000”, zelf handmatig in zijn schuurtje zonder fabriekshulp gemaakt. De motor was zeer snel voor die tijd. In totaal zijn er maar 10 van deze motoren gemaakt waarvan er schijnbaar 1 in Nederland zou moeten zijn. We zullen iedereen niet vermoeien met de technische specificaties. Ja, Piwi, Henri heeft er heel dichtbij gestaan ! We hebben uiteraard voor jou en Martijn foto’s van de details gemaakt. Wellicht een mooi hobbyklusje voor in jouw schuur ?

Verder aparte dingen waren er. Om er even twee te noemen: van grappige kunst, een koe van corned beef blikjes tot een reuzeninktvis, die door een visser uit Nieuw Zeeland in 2007 op Antartica per ongeluk gevangen is. Hij weegt wel 500kg en is megagroot (10m, (zie foto). De visser heeft hem aan het museum geschonken en experts hebben hem onderzocht . Al met al was het een heel bijzonder museum. We kwamen er ogen, oren en tijd te kort.

’s Avonds is het vroeg naar bed want we vertrekken van het noordereiland om 8.25u met de ferry mee en moeten om 7.25u inchecken. Weer een nieuw avontuur tegemoet maar dan op het zuidereiland !

• 10 Januari 2012 - 21:44

Familie Van Deelen:

Hey Luitjes,

Een hele goede reis! Verslagen en foto's zijn weer geweldig.
    Naatje is er ook helemaal klaar voor. We zullen haar zaterdag uitzwaaien.
    En zien jullie dan toch wel weer snel! Heerlijk!

Geniet er lekker van!
    X Har, Bass, Lauren en Jasper

• 15 Januari 2012 - 22:22

Gosia&Ruud:

Hoi Marjolein en Henri,

Het eerste wat wij willen zeggen is de beste wensen voor het Nieuwe Jaar. Hij is zeker voor jullie super begonnen:).
    Wat een geweldige reis maken jullie en wij beetje mee:). Natalia vindt het leuk om alle jullie foto's elke keer opnieuw te bekijken en natuurlijk Patrick moet ook bij de laptop zitten:).
    Warme groetjes van Nederland.
    Gosia, Ruud, Natalia & Patrick