Het Coromandel schiereiland - Reisverslag uit Hot Water Beach, Nieuw Zeeland van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu Het Coromandel schiereiland - Reisverslag uit Hot Water Beach, Nieuw Zeeland van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

Het Coromandel schiereiland

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

06 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Hot Water Beach

Maandag 2 januari

Vanaf Orewa, net boven Auckland, vervolgen we onze reis naar de Coromandel Peninsula, het Coromandel schiereiland. Dit schijnt echt prachtig te zijn vanwege de mooie kustlijn en de mooie baaitjes.

Voor ons is het toch nog steeds wennen dat we op een dag niet meer zoveel kilometers rijden als in Australië. Na een mooie maar bochtige weg met hele mooie uitzichten arriveren we dan ook lekker bijtijds in Coromandel Town. Dit is aan de westkust van het schiereiland. De zon schijnt nog even lekker in de namiddag dus met een boek en een wijntje in de hand vermaken wij ons hier wel in deze mooie streek.

Dinsdag 3 januari

We trekken weer verder langs de kust en gaan richting Hot Water Beach aan de oostkant. Dit is een populaire plek onder zowel de toeristen als de Nieuw Zeelandse vakantiegangers. Hier kunnen we bij laag water (binnen een periode van 2 uur er voor en 2 uur erna) zelf ons eigen warmwaterbadje graven. De camping waar we overnachten is er op loopafstand vandaan dus ’s avonds kijken we alvast wat het beste plekje hiervoor is. Nou dat kan eigenlijk niet missen want van het hele strand is eigenlijk maar 20m waar je dient te graven. Het is echt megadruk en eigenlijk wel lachwekkend dat iedereen zo fanatiek aan het graven is. Die klaar zijn liggen heerlijk te genieten. Morgenvroeg wagen wij een poging.

Woensdag 4 januari

Om half 9 zijn we aan het graven voor onze eigen Hot Tub, haha. We zijn ook nu weer niet echt alleen, het is al goed druk. Met de schep die we van de camping hebben geleend proberen we het eerst zelf maar dan toch maar een ander al goed badje groter graven en een praatje aangaan. Dat blijkt de juiste manier en zo zitten we even later in een heerlijk warm en soms echt heel heet poeltje. Sommige plekken is het zo warm dat je je voeten en billen als je wil gaan zitten verbrand. Het water komt met ca. 60 graden omhoog dus dat wil wel. Wij zitten heerlijk en kletsen wat met de Kiwi’s (Nieuw Zeelanders) in ons bad. Na 1,5uur houden we het voor gezien en rijden richting een andere bezienswaardigheid hier.

Die bezienswaardigheid is Cathedral Cove, waar in een witte kaap een kathedraalvormige grot is uitgesleten die bij laag water toegankelijk is. Niet zo zeer de grot is mooi maar de wandeltocht er naar toe is al mooi met prachtige uitzichten. We genieten op het strand bij Cathedral Cove nog lekker van de zon want die begint steeds beter te schijnen. De regen van het noorden is zo snel weer vergeten.

Tot slot nog even wat relaxen terug op het strand van Hot Water Beach, waar de warmwaterbaden alweer door de vloed zijn verdwenen. Heerlijk die zon, het was een geslaagd dagje !

Donderdag 5 januari

We hebben de overtocht naar het zuidereiland geboekt voor maandag 9 januari dus onze rit gaat nu richting Wellington waar de ferry vertrekt. We rijden nog een mooi gedeelte van het Coromandel schiereiland, via de Karangahake Gorge, een mooie rit langs de rivier, via Tauranga in de Bay of Plenty naar Te Puke, waar zich de kiwistreek bevindt. Daar stoppen we even om wat te eten. Voor degenen die het nog niet wisten, zie foto’s, de kiwi’s groeien net als druiven aan een struik. Dan vervolgen we onze weg weer naar bekend terrein: Rotorua en daarna Lake Taupo. Ten zuiden van het meer overnachten we op een camping, in Tokaanu. We zitten nog net in de streek met de natuurlijke warmwaterbronnen en onze camping heeft ook Thermal Pools. Heerlijk dus nog even gaar koken in het hete bad voordat we naar bed gaan.

Vrijdag 6 januari

We beginnen de ochtend nog even weer met een lekker heet bad in de Thermal Pools. Na het ontbijt rijden we door het schitterende gebied van Tongariro NP. Het blijft echt genieten hier in deze streek. Dan gewoon een normale rit verder naar het zuiden, naar Wellington. We verblijven drie nachten op een camping in Lower Hutt, net boven Wellington, zodat we ook nu weer relaxed met de bus de stad kunnen bezoeken.

• 10 Januari 2012 - 08:40

Arjan En Albertine:

Het lijkt steeds drukker te worden op de Hot Water Beach. Wij hadden pas na drie kuilen de juiste plek gevonden. Eerst te koud, daarna veel te warm en uiteindelijk de perfecte spot gevonden. Heerlijk een paar uur gebubbeld.

ps: sla het Te Papa Museum in Wellington niet over.

• 10 Januari 2012 - 17:44

Marien En Tess:

Hoi ome Hennie en tante Lein,

Hier weer een reactie van jullie twee boefjes. Marien en Tess moesten erg lachen om jullie kuilen met warm water! Marien is wil graag weten of je al dieren bent tegengekomen.

Dikke kus M & T
    en natuurlijk ook van H & K

• 13 Januari 2012 - 10:31

Henk Murraij:

Ha lieverds,

Wat een prachtige foto's weer en heerlijke verhalen. Ja, dieje hot tub maakt me wel wat jaloers. Wat een gezellige boel. Wat een andere wereld. Geniet ervan.
    Dikke knuffel,

Henk