Malborough Sounds, Abel Tasman NP en Golden Bay ! - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu Malborough Sounds, Abel Tasman NP en Golden Bay ! - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

Malborough Sounds, Abel Tasman NP en Golden Bay !

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

13 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Motueka

Maandag 9 januari

Met de ferry, de Interislander, verlaten we het noordereiland en varen van Wellington naar Picton op het zuidereiland. De tocht gaat met wat ruwe golven gepaard maar buiten op het achterdek is het goed te doen. Het is nog wat mistig door het slechte weer van gisteren en vannacht maar het klaart al wel iets op. Gelukkig droog in ieder geval. Het zuidereiland bereiken we via een mooie tocht door de Malborough Sounds. Dit is een gebied met een groot aantal baaien, inhammen en schitterende panorama’s. Vanaf het achterdek genieten we dan ook weer van deze nieuwe mooie natuur.

Vanuit Picton rijden we via een bochtige kustweg naar Nelson (hoeveel bochten zullen we al wel gehad hebben begint Henri zich dan ook af te vragen, haha). Onderweg bij een mooi uitkijkpunt bovenop een berg vlakbij het plaatsje Havelock eten we overheerlijke mosselen. Dit gebied staat daar ook om bekend, om de Green Lip Mussels. We krijgen middelgrote mosselen volgens de kok. Nou, die zouden in Nederland megagroot zijn. Zo vers zonder enig sausje of groenten zijn ze echt heerlijk ! Wij, Bourgondiërs, genieten weer volop.

Vanuit Nelson besluiten om toch nog wat verder door te rijden naar Motueka. Van daaruit kunnen we dan mooi het Abel Tasman Park gaan bekijken. Dat is hier namelijk de bezienswaardigheid oftewel een “Must Do”. Wandelen zit er niet in zoals jullie inmiddels wel weten door de knie van Henri maar een boottochtje (langs de rijn, haha) kan altijd. Die boeken we dan ook op de camping nog even voor morgen. Dan nu lekker de zon in, mmmm !

Dinsdag 10 januari

Om 10.30u gaat de boot vanaf het strand in Kaiteriteri, een dorpje net iets boven Motueka. We gaan vandaag het Abel Tasman NP bekijken middels een boottochtje. Ze gaven regen voor vandaag aan maar we houden het droog en de temperatuur is best lekker. Je ziet er ook veel watertaxi’s varen die mensen op verschillende punten afzetten zodat ze geheel of gedeeltelijk de kustwandelroute kunnen doen. Daar staat het park ook voornamelijk om bekend. Al dan niet de wandeling gecombineerd met bijvoorbeeld kanoën. Via een aantal op/uitstapplaatsen in mooie baaitjes en op mooie stranden langs de kust van het park varen we door naar Awaroa. Daar hebben we twee uur de tijd om wat rond te kijken, eten en drinken en op het strand vertoeven. Dat moet wel lukken. Als we dan ook bij het eettentje aankomen worden we verrast. Het is een echte Lodge en heel mooi ingericht. Hier houden we het ook nog wel langer uit als het moet, haha. Echt verrassend. De tocht hiernaar toe over het water was overigens ook verrassend. Na de vaste toeristische punten zoals de “Split Apple Rock” en wat mooie limestone rotswanden zien we onderweg kleine walvissen. Geweldig ! Het is een heel groepje (ca. 25 volgens Henri) Pilot Whales die zich vrolijk laten bekijken en al zwemmend ons vermaken. Vandaar dat we hier meerdere boten en kano’s zagen vanuit de verte. Dit pikken we toch mooi even onverwachts mee. Normaal gesproken zou je een walvistoer ervoor moeten boeken. Wederom een geslaagde dag !

Woensdag 11 januari

Omdat het nog steeds mooi weer is besluiten we verder door te rijden naar het noorden, naar Golden Bay. Het gebied met allerlei kleine plaatsen en strandjes. We rijden door tot één van de laatste dorpjes, Pakawau en boeken een plekje op een camping aan zee. Het is een relaxte camping, inchecken dient te gebeuren in het cafe (vroeger een school) aan de overkant.
Het water zakt gezien het bijna eb is en zo kunnen we mooi een wandelingetje langs het strand maken. Bij een inham zien we veel vogels zitten. Volgens Henri lijken het wel grutto’s. In dit gebied, wel iets noordelijker nl. Farewell Spit, overwinteren hier veel vogels hebben we ook gelezen. ’s Avonds is het met een bakkie koffie en thee ook goed vertoeven op het strand. Andere campinggasten hebben met de kinderen een kampvuur van zwerfhout gemaakt en zijn marsmallows aan het roosteren. Prachtig dat dat hier nog aan het strand kan. Helaas in Nederland al weer allang verboden.

Donderdag 12 januari

Het is bewolkt vandaag dus we vertrekken maar uit dit strandgebied om ergens zuidelijker een mooie plek te vinden om te overnachten. Via Motueka en dan via een weg door de vallei heen rijden we naar Murchison. Op zich niet spannend hier gewoon een rustige camping tussen de bergen.

Vrijdag 13 januari

Vrijdag de 13e, brrrr ! Nee hoor, we zijn niet bijgelovig, haha. We gaan vandaag alvast richting Christchurch en maken er een wat langere rit van omdat we toch tijd genoeg hebben. We kijken wel tot hoever we rijden vandaag. Het is een regenachtige tocht maar wel door een schitterend gebied. Van Murchison naar Reefton en dan over de Lewis Pass eindigen we in Hanmer Springs. Hier hebben ze ook de wel bekende thermal pools maar die doen we als Renate bij ons is. Ergens volgende week komen we hier toch nog een keer. In de winter kun je hier ook skiën en er zijn dan ook motels, hotels, cafés en restaurants genoeg. Het is een leuk dorpje.

• 17 Januari 2012 - 10:23

Carine:

Mooi verslag weer, genoeg te beleven!
    Lekker die mosselen, ik ben ook een echte liefhebber, toevallig afgelopen vrijdag nog op.
    Waren dacht ik wel "iets" kleiner!!!!
    Groetjes uit Alemcity

• 17 Januari 2012 - 15:39

Walter En Helma:

Weer mooie plaatjes om naar te kijken! Zag Henri nog liggen op die rotsen bij de rest van die slapers hahaha. Zonder gekheid, we blijven het zeggen: een prachtig avontuur!!! Geniet er nog maar even van.
    Groetjes uit het relatief warme Hedel!
    Walter en Helma.

• 17 Januari 2012 - 16:10

Eilandbewonders:

het blijft fantastisch jullie vakantie ervaringen te mogen lezen en bekijken. Wat een belevenis, super! groetjes W & A

• 17 Januari 2012 - 18:59

Willie:

Het blijft maar doorgaan'hé. Wat een voorrecht is dit toch. Het ene plaatje nog mooier dan het andere. Dit neemt niemand jullie meer af. Geweldige herinneringen! Geniet maar verder. groetjes.

• 17 Januari 2012 - 19:46

Phia:

Tja jongens wat zijn jullie bofkonten, die walvissen staan ook nog op mijn verlanglijstje en jullie krijgen het zomaar cadeau: geweldig wat een fantastisch avontuur! Ik ben jullie nog steeds aan het volgen en geniet iedere keer weer. Veel liefs van Peter en Phia

• 17 Januari 2012 - 21:46

Arjan En Albertine:

Maggie vond het erg leuk dat jullie waren geweest. Toevallig dat ze net een weekendje weg waren. Ze hebben het goed naar hun zin gehad als ik de foto's op Facebook moet geloven.

• 22 Januari 2012 - 14:35

Goyita:

Hmmmm... lekker aan de oesters!!! Prachtige omgeving weer zeg. xx