De bijzondere grotten van Waitomo ! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu De bijzondere grotten van Waitomo ! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

De bijzondere grotten van Waitomo !

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

28 December 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Dinsdag 27 december

We nemen niet de kortste weg naar Waitomo Caves, de volgende bezienswaardigheid, maar de weg met de mooiste hopen we. De weg heet de Forgotten World Highway. Het is een weg met hééééééél veel bochten en enkele klimmetjes. Je zult hier wonen zeg, het is echt afgelegen maar een hele mooie route. Eén van de reisgidsen had al voorspeld dat we nog wel een keer een kudde schapen onderweg tegen zouden komen. Nou, vandaag is de dag. Prachtig om dat te zien. Een boer op z’n quad samen met zes honden. Drie ervan houden de kudde bij elkaar. De boer fluit af en toe dat ze terug moeten komen en die luisteren pas echt goed zeg. Een pracht gezicht al die schapen op het bergweggetje naar beneden. Passerende auto’s blijven staan en pakken, zoals wij, ook direct het fototoestel. Dan vertelt de boer dat we toch maar moeten passeren want het kan nog even duren voordat hij beneden is. Marjolein achter het stuur dus uitkijken dat we geen schapen aanrijden. Geweldig !

We eindigen de dag in Waitomo waar een grottenstelsel ligt van 45km lang met ondergrondse kalksteenformaties. Er zijn in totaal ca. 300 grotten waarvan er ca. 12 open zijn voor publiek. De grotten staan in verbinding met de Waitomo rivier. We boeken een “droge” tour voor morgen in drie grotten. Je kunt er allerlei spectaculaire tours doen zoals abseilen, black water raften op een binnenband ed maar het knietje van Henri laat dat niet toe. Dus hij zal direct na de vakantie wel een bezoekje aan Van Heemskerk moeten brengen. Maar met de geboekte tour komen we ook wel aan onze trekken.

Woensdag 28 december

Om 9.00u staat de eerst grot ter verkenning op het programma, de Glowworm Cave. Na een wandeling door drie niveaus van deze grot krijgen we een rustig boottochtje door, zoals dat ze zeggen, de magische Glowworm Cave. Hier zien we duizenden glimwormen. Echt een heel mooi gezicht. Helaas hebben we hier geen foto’s in deze grot mogen maken dus kunnen we de lezers niet mee laten genieten.

Dan volgt de Aranui Cave. Hier zien we hoge ruimtes met vele rotsformaties . Door het druipende, kalksteenhoudende water in de grotten hebben zich stalactieten (op de plafonds) en stalagmieten (op de vloeren) en andere rotsformaties gevormd. Allemaal duizenden jaren oud dus … nergens aankomen en kijken met de oogjes !

Als laatste volgt de rondleiding door de Ruakuri Cave. Dat was volgens onze mening de mooiste grot. Onze gids bracht het ook met humor en was echt entertainend bezig. De rondleiding duurde 2uur en bracht ons op 80m diepte. Ook hier heel veel mooie rotsformaties gezien van kalksteen en toch weer anders dan in de andere grotten. Tevens liep hier de rivier door waar een andere tour aan het raften was met die binnenbanden. Je hoorde ze gillen, haha. In deze grot hebben we ook nog glimwormen gezien. Die glimwormen zijn larven die licht afgeven als het donker is. Het lijkt alsof er hele fijnmazige kerstverlichting in zo’n grot hangt. Het licht wordt veroorzaakt door het verteren van voedsel in hun lichaam. Door het licht lokken ze andere insecten aan die ze vervolgens vangen in hun web om vervolgens lekker op te eten.

Dan rijden we halverwege de middag weer verder door naar het noorden richting Auckland. Waar we belanden die avond zien we wel.

• 03 Januari 2012 - 06:43

Antoon, Jacqueline:

Moin,
    Vanuit Kerkdriel en Berlijn wensen wij jullie een goed en gezond 2012!
    Jullie start is in ieder geval goed...
    Speciale groet van Luuk vanuit Ischgl..die heeft zijn eerste zwarte piste van het jaar er al weer op zitten.

• 03 Januari 2012 - 11:17

Jolanda:

overburen
    een gelukkig nieuwjaar en veel gezondheid, geluk en liefde..
    johanna en jolanda

• 03 Januari 2012 - 11:38

Carine En De Rest:

Hoi grotbewoners......schgapie.....schgapie...ik wel trek in broodje shoarma!!!!!!
    Wel lekker afwisseld eerst tussen de schapen dan weer glimwormen...avontuurlijk!
    Groetjes en geniet ze!
    !

• 03 Januari 2012 - 18:40

Cor & Thea:

Wij wensen jullie uit het natte kikkerlandje,
    een gezond en gelukkig 2012.
    De tempratuur bij jullie is niet slecht,en zo aan de foto,s te zien,
    is dit ook weer een mooi land.
    Wij genieten nog steeds.
    Gr.

• 03 Januari 2012 - 21:42

Johan En Mariette:

Ha familie,
    Prachtig verhaal weer met mooie foto's. Jullie in elk geval een gezond 2012 gewenst.
    groeten van ons allemaal!

• 04 Januari 2012 - 18:35

Stefan Chamboné:

Hé luitjes, een héél gelukkig nieuwjaar gewenst en dat jullie nog maar veel mogen reizen, haha.
    Ik zit weer met verbazing te kijken/ lezen hoe mooi jullie avontuur daar is down under ed. Echt super vet. En omdat jullie oud en nieuw zo nodig ver weg moesten vieren, hebben wij dat ook maar in het buitenland gedaan, en wel in Berlijn,.. zo!
    We hopen data jullie nog een hele mooie tijd tegemoet gaan en veel plezier hebben daar.
    Wij tobben nog even lekker verder hier in het koude natte Nederland.

Groeten Stefan en Lian

• 05 Januari 2012 - 20:06

Dreumel:

Ha! Wij ook weer terug van Kerstvakantie en weer aan het werk en nu jullie verslagjes maar weer volgen!!! Een heel gezond, gelukkig en happy Nieuwjaar gewenst!!!