De weg naar en de kerstdagen in Wanganui - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu De weg naar en de kerstdagen in Wanganui - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Henri en Marjolein - WaarBenJij.nu

De weg naar en de kerstdagen in Wanganui

Door: Henri en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Henri en Marjolein

26 December 2011 | Nieuw Zeeland, Wanganui

Vrijdag 23 december

De spierpijn van de flinke wandeling valt vanochtend mee gelukkig. Ook Lotte en Niels lopen nog best goed. Gezamenlijk ontbijten we gezellig voordat we ieder onze eigen weg weer gaan. We hebben in ieder geval een hele gezellige tijd met hen gehad, samen gegeten, gedronken, afgezien maar vooral ook veel gelachen.
Hier in Whakapapa Village is er ook een iets hoger gelegen skigebied, het grootste van Nieuw Zeeland. Daar gaan we even een kijkje nemen. De stoeltjesliften draaien dus we nemen die tot een hoogte van 2020m. Wel iets kouder dus goed aangekleed gaan we naar boven. Wat een uitzicht weer ! Het blijft een prachtig gebied. Hier en daar ligt op deze berg, de Mount Ruapehu, ook nog sneeuw. ’s Winters zal het hier best mooi en druk zijn.
Daarna rijden we weer verder in zuidelijker richting naar Wanganui. Een hele mooie rit, zeker voor de motor ook, met vele bochten en prachtige vergezichten. Bij wijze van spreken volgt er na iedere bocht weer een ander soort landschap. Je ziet heel veel vee waaronder vele schapen waar Nieuw Zeeland ook om bekend staat. Er zijn hier 40 miljoen schapen ten opzichte van 4,3 miljoen mensen, dus …. We stoppen bij een schuur waar ze net schapen aan het scheren zijn. Zodra we stoppen roept de eigenaar ons ook direct binnen. Ze hebben net pauze maar we moeten maar even blijven. Foto’s en video’s mogen we absoluut maken. Leuk ook voor de kleine rangers thuis ! In de afgelopen drie dagen hebben ze 7000 schapen geschoren. Als de pauze is afgelopen gaat het dan ook weer in rap tempo. Het is zwaar werk. Zes man staan er te scheren en drie vrouwen ruimen de wol op. Eén vrouw stopt het vervolgens in zakken met een machine. Als je dit nog nooit in het echt gezien hebt is dat geweldig. Voor Henri was het wel gesneden koek maar het was echt genieten. Echt iets Nieuw Zeelands zonder toeristisch karakter. We bedanken de eigenaar en vervolgen onze weg weer.
Plotseling zien we iets raars langs de weg. Over een aantal honderd meter hangen er allerlei oude schoenen aan het hek langs de weg. Echt een vreemd gezicht en we begrijpen niet goed waarom dat het is. Het is wel grappig. ’s Avonds overnachten we op een camping in Wanganui langs de rivier.

Zaterdag 24 december

Een relaxed dagje vandaag: uitslapen, even in het stadje kijken, informatiecentrum bezoeken en dan de zon in. Tsja, wat brengt ons nu in Wanganui ? Dit plaatsje stond niet op ons verlanglijstje. Henri had de vraag gesteld aan Jeroen & Lorraine (van de campers) of er nog ergens een motorrace was. Nou, dat was er wel, op Boxing Day (2e Kerstdag) in Wanganui een echte straatrace. Dus ja dan weten jullie wel hoe de planning er in één keer uit zag, haha. De tickets hebben we nu gekocht dus wij zijn van de partij ! Sorry Wessel, Cor en alle andere motorliefhebbers. Gaan jullie maar aan de kalkoen met 2e kerstdag !

Zondag 25 december

Goedemorgen, een zalig kerstfeest ! Het lijkt er niet echt op met die stralende zon en helderblauwe lucht. Daar loop je dan in je korte broek en T-shirt op 1e kerstdag. Na een lekker ontbijtje rijden we een hele mooie rit langs de Wanganui rivier. Soms hele scherpe bochten en smalle weggetjes en wat een mooie uitzichten.
Nadat we in Wanganui terug zijn nemen we nog even een kijkje bij het motorcircuit dat door de stad loopt. Er zijn al enkele motorrijders gearriveerd. Ze checken in en laten hun motor en kleding controleren. Henri geniet nu al zo te zien aan zijn gezicht, haha. Nog even een ritje over het circuit met onze camper. Wel kort maar mooie bochten volgens de kenner.

Maandag 26 december

Vandaag is de motorstraatrace, Cemetery Circuit genaamd. Het heeft die naam omdat het circuit midden in de stad tussen twee oude begraafplaatsen doorloopt. Toch wel een beetje vreemd. Er staan zelfs mensen echt op de begraafplaats om de race te kunnen zien. Dit alles wordt echter gewoon toegelaten. Soms wat respectloos maar laten we er maar niet teveel over nadenken nu.
Het zijn 18 races en elke klasse komt twee keer aan de beurt. Voor de liefhebbers: er rijden klassieke zijspannen, motard motoren (450 moto), superbikes F1, 600 superbikes F2 en sportbikes F3. De motorrijders zijn geen echte professionals denken wij en niet iedereen wordt dan ook gesponsord. Hierdoor zie je wel wat uitvallers en vanwege wellicht slechtere conditie van zichzelf of de motor zijn er wel wat ongelukken. Gelukkig niet van hele ernstige aard. Voor ons is het genieten als je dat motorgeweld langs ziet komen. Na een paar uur houden we het voor gezien en gaan we nog even lekker van het mooie weer genieten op de camping. We vermoeden namelijk dat we de komende dagen slecht weer voor ons kiezen krijgen hier op het noordereiland. We zullen zien.

• 30 December 2011 - 09:04

Peter Muller:

Het lijkt mij prachtig daar weet je al waarom die schoenen daar hangen.Nog een gooien jaarwisseling daar en nog veel plezier

• 30 December 2011 - 09:28

Hans :

Hee smeerpoes,mooie foto met die pitspoezen,ik zie je genieten,dat moet een leuke race geweest zijn !!!!!!!!!!!!!
    Goed uiteinde en tot volgend jaar ,en nog veel plezier.
    Ps.lees je ook je gewone mail ??

Groetjes Hans & Koosje

• 30 December 2011 - 11:00

Theo&Henriette.:

Je moet wel voor elk seizoen kleren bij je hebben.Zo lig je aan het strand en dan bijna in de sneeuw.
    Dat is wel mooi om mee te maken een echte straatrace.Je kunt wel zien wie de bekende Nederlander is.Geniet met volle teugen dan doen wij het hier ook.Het Allerbeste voor 2012 en nog veel reisplezier in goede gezondheid.
    Groetjes van Allen.

• 30 December 2011 - 13:09

Frank & Hildebe:

hoi : leuke dametjes op dat circuit wel even daar van genieten maar dan weer verder genieten met marjolein haha alvast een heel goed 2012 in goede gezondheid van ons alle, maar bij jullie daar komt 2012 het al wat eerder dan hier. groetjes

• 30 December 2011 - 13:12

Anja Kurvers:

Geweldig wat jullie meemaken en zien.
    Een hele fijne en goede jaarwisseling.
    En een avontuurlijk 2012
    Vele vakantie groeten van Loek en Anja

• 30 December 2011 - 14:03

Willie Van Beek:

Ook uit Leeuwen, natuurlijk de allerbeste wensen voor 2012, vol met avontuur en veel genieten. Wij doen dat lekker met jullie mee. Geweldige verhalen en prachtige foto's. Nog veel plezier en groetjes van ons.

• 30 December 2011 - 22:31

Theo En Marjo:

Hey genieters,
    Wel trouw aan Ducati maar die dames van Suzuki zijn ook niet mis, dus dan maar even van je geloof afstappen.
    En een race circuit met de naam cemetery klinkt niet erg hoopvol alhoewel er zijn genoeg mensen die Kerkhof heten in onze Bommelerwaard.
    Henri en Marjolein een fijne jaarwisseling en een mooi 2012 voor jullie twee en natuurlijk ook voor al jullie volgers.

• 31 December 2011 - 11:50

Joop En Dien:

Vanuit een vochtig thuisland alle goeds voor 2012,geniet ervan,doen wij met jullie ook
    groetjes

• 31 December 2011 - 17:54

Mootje:

leuk verslag weer om te lezen en die foto's er iedere keer bij ..zo mooi :-)
    ik dacht: zouden ze er foto van bij hebben op de begraafplaats en jawel...
    bizar eigenlijk

Mocht je daar iemand willen begraven dan kan je maar beter zorgen dat die
    persoon niet aan de straatkant komt te liggen offffff het moet een echte motor
    liefhebber geweest zijn :-)

geniet van jullie fantastische reis...op naar een geweldig 2012

• 01 Januari 2012 - 13:14

Henk Murraij:

Allereerst de beste wensen. Een nieuw jaar. Laat het een jaar vol liefde, geluk en een goede gezondheid zijn voor jullie.

Prachtige foto's en verhalen weer. Wat leuk in die schaapskooi en die pitspoezen met Henri, hartstikke leuk. Ja, een hele andere kerst met zon en strak blauwe lucht.

Genietse.

Dikke knuffel.

Henk

• 01 Januari 2012 - 13:31

Diny En Rob:

Hallo daar aan de andere kant van de wereld, allereerst een gezond en gelukkig 2012.
    Een dikke hug van die 2 uut Ede.XXXX

• 01 Januari 2012 - 15:11

Joost:

Henri, ik kan niet exact zien of je nu meer lacht bij de foto met de Ducati ( stuk gaat ie ) motor, of bij de mooie Suzuki GSX-R hypersport meisjes ( Hyper Hyper )............ P.s. dat ze trouwens met jou, in zo'n rood ducati shirtje, op de foto wilden !!!
    Zon, motoren en mooi ( heuvelachtig ) uitzicht.... wat een vakantie :-)

Groeten van een Suzuki fan ( oud suzuki specialist medewerker )

P.s. Happy New-Year. / Cheers.

• 01 Januari 2012 - 17:24

Greet En Andy:

De allerbeste wensen en heel veel liefde en gezondheid gewenst,
    voor 2012.
    Liefs Andy en Greet.

• 02 Januari 2012 - 18:23

Sabine:

Hey Marjolein en Henri,

Allereerst de beste wensen voor 2012. Hopelijk hebben jullie daar ook een super oud & nieuw gehad maar daar ben ik eigenlijk niet zo bang voor. Wat een leuke en mooie reisverslagen schrijven jullie toch, ik ben nog steeds jaloers hoor en dat wordt door die foto's en verhalen alleen maar erger. Geniet er nog maar lekker van, dan geniet ik nog lekker van jullie verhalen.

Groetjes Sabine